6

اغراق در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 60085
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
اغراق در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص احتمالات وقوع طوفان نمکی و مضرات آن برای بخش کشاورزی گفت: معتقد هستم که در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه اغراق شده است. البته در این خصوص باید کار کارشناسی دقیق انجام گیرد اما نمک‌های این دریاچه، حالت بلوری دارند و نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند.

به گزارش تبریزمن، اکبر فتحی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص تاثیر کشاورزی بر وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ظلم است که امنیت غذایی را در تقابل با امنیت آبی قرار دهیم. کشاورزی که در راستای امنیت غذایی تلاش می‌کند، قدر آب را بیشتر از ما می‌داند. تخصیص آب به بخش کشاورزی اکنون بیشتر از ۷۰ درصد کاهش یافته و کشاورزان تنها با ۳۰ درصد آب موردنیاز،  امنیت غذایی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: جلسات متعددی در خصوص وضعیت آبی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه طی روزهای گذشته برگزار شده است که در تمام آنها عنوان شده که کشاورزی، نقشی بی‌بدیل در امنیت غذایی دارد و نمی‌توان  آن را متوقف کرد بلکه باید به سمت مصرف بهینه آب برویم.

اغراق در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه

فتحی در خصوص احتمالات وقوع طوفان نمکی و مضرات آن برای بخش کشاورزی، تصریح کرد: معتقد هستم که در زمینه ریزگردهای دریاچه ارومیه اغراق شده است. البته در این خصوص باید کار کارشناسی دقیق انجام گیرد اما نمک‌های این دریاچه، حالت بلوری دارند و نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند. امروز با وجود تحمل شدیدترین حالت کمبود بارندگی و کاهش سطح آب دریاچه اما تولیدات به میزان مطلوب هستند و عملکرد بخش کشاورزی افزایش یافته است.

وی با اشاره به مشکل عدم وجود الگوی کشت بخش کشاورزی در سال‌های گذشته گفت: این الگو از ابتدای سالجاری به صورت رسمی تدوین و ابلاغ شده و در استان نیز به تفکیک هر شهرستان و متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی، مشخص و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. الگوی کشت، یک موضوع فراقوه‌ای است و دستگاه‌های مختلف و قوا در آن دخیل هستند و نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها هستیم.

وی یادآور شد: اکنون حدود ۸۵ درصد از الگوی تعریف شده در بخش کشاورزی استان اجرایی شده و این ماده قانونی که سال‌ها مغفول مانده بود، طی دو سال اخیر در حال اجرایی شدن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص کشت قراردادی بیان داشت: کشت قراردادی، با توجه به کوچک بودن قطعات و ظرفیت غیراقتصادی واحدهای تولیدی یکی از اصول کشاورزی است و باید در قالب آن، به دنبال پشتیبان‌هایی برویم که بتوانند این واحدها را پوشش دهند. کشت قراردادی ابتدا با ۲ محصول گندم و کلزا آغاز شده و اکنون برای سایر محصولات حتی محصولات باغی و میوه و به خصوص سیب تدوین شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.