4

افزایش ۴۱ درصدی صادرات آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 60278
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
افزایش ۴۱ درصدی صادرات آذربایجان شرقی
مدیر کل گمرک تبریز گفت: صادرات گمرکات استان بالغ بر 5 میلیون 600 هزار تن به ارزش بالغ بر 3 میلیارد و 200 میلیون دلار داشتیم که از نظر ارزش دلاری 41 درصد افزایش نسبت به دو سال گذشته داریم.

به گزارش تبریزمن، لیلی اورنگی، ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی و مدیر کل گمرک تبریز امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و سازمانی حاکمیتی است و وظیفه بسیار پیچیده، اثرگذار و مهم در شاخه‌های مختلف جامعه را دارد.

وی با بیان اینکه ما از اینکه مرزبان اقتصادی جامعه هستیم، خوشحالیم؛ گفت: گمرک سازمانی است که از کوچک‌ترین تا اثرگذارترین مصوبات را تائید می‌کند.

ناظر گمرکات استان افزود: مجوزهای هسته‌ای، ارشادی، بهداشتی و غیره جزو وظایف ماست که ما به عنوان مجری این قوانین از نقطه صفر مرزی تا وسط شهر فعالیت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اخذ حقوق و عوارض دولت، خدمت‌گزاری و تسهیل‌گری جزو وظایف گمرک در جبهه‌های متفاوت کاری است.

مدیرکل گمرک تبریز بیان داشت: مسائل مسافران، امانات پستی، خدمت‌رسانی به موکبین در حوزه مسوولیت اجتماعی نیز جز دیگری از وظالیف گمرک است.

وی با تاکید بر اینکه دقت بیشتر،  تخصص و ضریب هوشی بالا جوابگوی فعالیت در گمرک است، گفت: از بعد شان مملکت دیپلماسی مملکت و دقت و توجه به منافع ملی باید در گمرک مدنظر گرفته شود.

اورنگی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی قطب صنعتی کشور است، گفت: گمرک تبریز بنا به وظایف خود در خدمت واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی است به طوری که همکاران بنده از مرز گرفته تا گمرک‌های موجود در کشور همچون فرودگاه در حال فعالیت و خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته هستند.

وی با اشاره به گمرک جلفا و نوردوز به عنوان دروازه اوراسیا گفت: همکاران بنده در بخش صادرات ترانزیت و غیره در این دو مرز در حال فعالیت هستند.

ناظر گمرکات استان به دو اداره کل گمرک در تبریز اشاره کرد و گفت: وجود ستاد نظارت، گمرک سهلان و منطقه وِیژه اقتصادی، گمرک جلفا، گمرک مراغه، خداآفرین و نوردوز از دیگر بخش‌های گمرک در آذربایجان‌شرقی می‌باشد.

وی در تشریح عملکرد گمرک تبریز در دوسال گذشته گفت: صادرات گمرکات استان بالغ بر ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تن به ارزش بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داشتیم که از نظر ارزش دلاری ۴۱ درصد افزایش نسبت به دو سال گذشته داریم.

مدیرکل گمرک تبریز با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صادرات استان از ظریق گمرک تبریز انجام می‌گیرد، ادامه داد: دو میلیون تن صادرات از گمرک تبریز، صادرات از گمرک سهلان ۸۰۰ میلیون تن، صادرات از جلفا با ۵۰۰ هزار تن، صادرات از  گمرک نوردوز یک میلیون ۵۰۰ تن، صادرات از بناب ۵۰۰ هزار تن و صادرات مراغه ۱۵۰ هزار تن می‌باشد.

وی با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی استان اشیای پلاستیکی، چدن، آهن فولاد، خشکبار، سوخت‌های معدنی، مصنوعات مسی و فولادی، ماشین‌آلات، شیشه، شیرینی و شکلات است، ادامه داد: ترکیه با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بیشترین کشور مورد هدف در صادرات است و یک میلیون ۷۰۰ هزار تن ارمنستان یک میلیون ۸۰۰ تن، افغانستان ۱۹۰ هزار تن و  آذربایجان ۱۳۵ هزار تن است.

اورنگی گفت:  ۷۶ درصد صادرات استان به ترکیه است و در عراق ۱۲ درصد، آذربایجان ۱۴ درصد، افغانستان ۳۱ درصد می‌باشد.

وی با بیان اینکه میزان واردات اقلام در گمرک استان  ۸۸۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار ورادات است، گفت:  عمده کالای وارداتی وسایل نقلیه زمینی (کشنده‌ها)، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، توتون و تنباکو، قطعات منفصله ماشین آلات است.

ناظر گمرکات استان متذکر شد: کشورهای طرف معامله از لحاظ واردات با ترکیه، امارات، آلمان، چین، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و هند هستند.

وی در چهارماهه اول سال جاری بیش از نیمی از صادارت استان در گمرک تبریز است، گفت: افزایش بیش از دو درصدی از لحاظ ارزی نسبت به دو سال گذشته را شاهد هستیم.

مدیرکل گمرک تبریز گفت: رشد هشت درصدی صادرات ماشین آلات، رشد ۶۸ درصدی واردات ماشین آلات، ۱۶ درصد واردات گمرکات استان نسبت به مدت مشابه در صادرات با افزایش روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد صاردرات از نظر ارزشی در گمرک نوردوز رشد داشته‌ایم.

اورنگی یادآور شد: سهلان بیشترین میزان صادرات در این چهار ماه اخیر در گمرک سهلان است و  ۲۵ درصد از کالاهای صادراتی محصولات فولادی است.

ناظر گمرکات استان ۵۱۱ درصد صادرات و ۵۹۰ درصد از واردات از فدراسیون گمرک استان بیش از ۴۵۰ درصد از صادرات کشور به بلژیک در این چهار ماهه اخیر داشتیم و همچنان رشد صادرات به امارات، پاکستان در این ۴ ماه وجود داشت.

وی با بیان اینکه تشریفات گمرکی کالای ستادهای اربعین و موکب‌ها توسط گمرک انجام می‌گیرد، افزود: به  ۱۷۷ کامیون کالاهای ارسالی مواکب خدمت داشتیم که ۴۱ درصد افزایش نسبت به سال‌هالی قبل وجود داشت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.