5

معاون انرژی اتمی: دستگاه حفاظ پرتودهی یک نمونه منحصر به فرد در دنیا است

  • کد خبر : 60394
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
معاون انرژی اتمی: دستگاه حفاظ پرتودهی یک نمونه منحصر به فرد در دنیا است
معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه گفت: امروز شاهد رونمایی از نخستین دستگاه بزرگ خود حفاظ پرتودهی محصولات کشاورزی بودیم که قابلیت پرتودهی روزانه ۱۰۰ تن محصول را دارد و مجهز به چشمه‌های گسیلنده پرتو گاما کبالت ۶۰ می شود.

به گزارش تبریزمن، سیدپژمان شیرمردی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه پرتودهی «خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این دستگاه در راستای حل چالش‌های چهارگانه مدنظر سازمان انرژی اتمی ایران ساخته شد زیرا در سازمان این چالش‌ها از اولویت بالایی برخوردار است.

 معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: نخستین چالش در حوزه امنیت غذایی است که سازمان انرژی اتمی ایران در نظر دارد که نقش خود را در این زمینه ارتقا دهد. یکی از مصداق‌ها در این زمینه، ساخت این دستگاه است که با آفت‌زدایی می‌تواند محصولات کشاورزی را در مدت زمان بیشتری سالم نگه دارد.

شیرمردی تصریح کرد: چالش‌های بعدی در حوزه سلامت، محیط زیست و انرژی است. در این زمینه نیز اقدامات فراوانی را در سازمان انرژی اتمی ایران انجام داده‌ایم تا بتوانیم نقش بسزایی را در آینده کشور داشته باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه سامانه ساخته شده یک نمونه منحصر به فرد در دنیا به شمار می‌آید، گفت: این سامانه از آن جهت منحصر به فرد است که طراحی ویژه ای دارد و مستندات علمی در مورد ساخت چنین دستگاهی با این میزان تولید و طراحی در دنیا وجود ندارد.

وی بیان کرد: این دستگاه همان‌طور که گفته شد توانایی پرتودهی تا ۱۰۰ تن محصول را در روز دارد که یکی از قابلیت‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود و بابت طراحی و ساخت آن به همکاران خود افتخار می‌کنیم زیرا توانسته‌ایم در حوزه امنیت غذایی نقش داشته باشیم و این اتفاق بسیار خوشحال کننده است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در پایان درباره مدت زمان مورد نیاز برای تولید انبوه این دستگاه و نیز و مناطق نصب و بهره‌برداری از آن‌ها توضیح داد: تمام تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در سازمان انرژی اتمی ایران با رویکرد «محصول محوری» است تا بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

وی افزود: در این زمینه ۱۲ نقطه دارای ظرفیت بالای کشاورزی در کشور شناسایی شده که قرار است به جز این دستگاه با تجهیزات پرتودهی مختلف نیز از این مناطق پشتیبانی شود و همچنین برنامه‌ریزی شده که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم دستگاه‌ها را در ۱۲ نقطه کشور نصب کنیم تا مردم عزیزمان از این ظرفیت خوب بهره مند شوند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.