7

فرمانده پدافند شمال‌غرب کشور: برد رادار‌های داخلی ایران به ۳ هزار کیلومتر می‌رسد

  • کد خبر : 60460
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
فرمانده پدافند شمال‌غرب کشور: برد رادار‌های داخلی ایران به ۳ هزار کیلومتر می‌رسد
فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب کشور از الحاق سامانه‌های موشکی جدید، سیستم‌های جنگالی جدید و سامانه پهپادی در سطح شمال‌غرب خبرداد و گفت: برد رادار‌های داخلی ایران به ۳ هزار کیلومتر می‌رسد.

به گزارش تبریزمن، عباس عظیمی، فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور مستقر در تبریز امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: دهم شهریورماه با فرمان تاریخی مقام معظم رهبری پدافند هوایی تشکیل یافت؛ امروز خداوند را شاکر هستیم که در ارتشی خدمت می‌کنیم که فرماندهی آن بر عهده رهبر معظم انقلاب است که متناسب با شرایط موجود بهترین تدابیر را اتخاذ و ابلاغ می‌کنند.

وی با اشاره بر تاریخچه پدافند هوایی، گفت: پدافند هوایی تاریخچه صدساله دارد یعنی در جنگ جهانی سوم، هواپیماها به عنوان سلاح موثر در نظر گرفته و در مقابل یگان‌های ضد طیاره در نظر گرفته شد. در سال ۱۳۲۰ نیز سازمان هنگ ضدهوایی تشکیل شد و در نهایت در سال ۱۳۳۷ یگان‌های پدافند هوایی از مجموعه نیروی زمینی منفک شد و به عنوان سازمان دفاع هوایی تشکیل شد و در نهایت در ۱۳۴۸؛ فرماندهی نیروی هوایی سازمان شکل گرفت که در دفاع مقدس نیز به مسوولیت خود با جان و دل اجرا کرد.

فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب گفت: ماموریت پدافند هوایی، قبل از پیروزی انقلاب بسیار محدود بود و به عبارت دیگر در آن زمان در زیرمجموعه نیروی هوایی بود و ماموریت داشت از آسمان پایگاه‌ها و فرودگاه‌ها دفاع کند اما با شروع جنگ تحمیلی، وقتی نقاط حساس مورد هدف دشمنان قرار گرفت، پدافند هوایی ماموریت یافت تا سامانه‌های خود را در شهرها، اسکله‌ها، جزایر نفتی مستقر کرده و امنیت هوایی آنها را اجرا کند.

وی بیان داشت: پدافند هوایی همیشه ماموریت خود را با سرافرازی انجام داده است برای مثال در طول ۸ سال دفاع مقدس به علت ناامن بودن فضای جمهوری اسلامی ایران، حتی شاهد تعطیلی یک روز از فرودگاه و لغو پروازها نشدیم.

عظیمی ابراز کرد: در دو هزار و ۸۰۰ روز دفاع مقدس  بیش از ۲ میلیون پرواز هدایت شد و بیش از ۴۸ هزار عملیات کشف و همچنین بیش از ۲۴ هزار و ۱۶۳ حملات ناجوانمردانه رژیم بعثی توسط پدافند هوایی خنثی شد.

وی با بیان اینکه تمام امنیت عملیات هوایی، دریایی، زمینی ایجاد شده است، افزود: در هشت سال دفاع مقدس در جزیره خارک که به عنوان شاهرگ اقتصادی کشور، نفت صادر می‌کرد و بعثی‌ها هم از این موضوع باخبر بودند سریع اقدام به حمله کردند به طوریکه در دفاع مقدس دو هزار و ۴۰۰ مورد حمله به این جزیره شد ولی پدافند هوایی اجازه تعطیلی یک روز هم نداد.

فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب اضافه کرد: سه هزار و ۱۵۰ فروند کشتی اسکورت شد تا صادرات نفت انجام گیرد.

وی با اشاره بر اینکه بیش از ۶۸۰ فروند انواع هواپیماهای رژیم بعثی در دوران دفاع مقدس توسط پدافند هوایی ساقط گردید، ادامه داد: این در حالی بود که رژیم بعثی را وادار کردیم تا بیش از سه بار نسبت به نوسازی و بهینه‌سازی ناوگان هوایی خود اقدام کند.

عظیمی ادامه داد: در عملیات والفجر ۸ بیش از ۷۰ فروند هواپیمای بعثی به دست پدافندی‌ها ساقط شد.

وی با اشاره بر اینکه با توجه به تجربیات حاصله از دفاع مقدس و با توجه به ماهیت تهدیدات که بیشتر هوایی و دریایی بود با فرما رهبر معظم انقلاب پدافند هوایی تشکیل شد، ادامه داد: وظیفه اصلی این نهاد و ماموریت اصلی ما حفظ و حراست آسمان نیلگون ایران است.

فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب خاطرنشان کرد: برای اجرای ماموریت ارجاعی کشور را به ۹ منطقه هوایی تقسیم کرد‌ه‌اند که منطقه شمالغرب یکی از مناطق ۹ گانه است.

هدایت پروازی ۱۱۰۰ هواپیما از آسمان شمال غرب

وی با تاکید بر اینکه منطقه پدافند هوایی شمالغرب از دو  جهت از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است، توضیح داد: با توجه به اینکه آسمان منطقه شمالغرب به عنوان دروازه هوایی کشورهای اروپایی محسوب می‌شود از این بابت از بار ترافیکی بالایی برخوردار است.

عظیمی افزود: در ۲۴ ساعت شبانه‌روز هدایت پروازی ۸۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰ هواپیما از شمالغرب را انجام می‌دهیم.

وی ابراز کرد: قرارگرفتن در مرز همسایگی چهار کشور  اهمیت پدافند هوایی شمال‌غرب را دو چندان کرده است.

فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب با اشاره به اهمیت پدافند هوایی، از زمان تشکیل‌اش، گفت: رهبر معظم انقلاب پدافند هوایی را خط مقدم را در دفاع از حیثیت و آبروی کشور معرفی کرده است.

وی در ادامه توانمندی‌های پدافند هوایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نیروی پدافند هوایی ۱۵ سال است که تشکیل شده است ولی در این سال‌ها ماموریت خود را به صورت کشف و شناسایی و فرونشاندن تروریست حامل عبدالمالک ریگی، نشاندن هواپیمای ایساف که متشکل از سربازان آمریکایی در قالب مسافر معمولی، کشف و شناسایی و فرونشاندن پهپاد شیطان بزرگ در شرق کشور، انهدام پهپاد دشمن انجام داده است که همگی در این سال‌ها مصداقی از اقدامات پدافند هوایی می‌باشد.

رویت هر پرنده در آسمان با سامانه های راداری یا شنود الکترونیکی

عظیمی با تاکید بر اینکه پدافند هوایی تنوع تجهیزاتی دارد، گفت: اولین حوزه تجهیزاتی سامانه‌های راداری یا شنود الکترونیکی را دارا هستیم تا هر پرنده در آسمان کشور رویت می‌شود از طریق پدافند هوایی کشف می‌شود که همگی از طریق رادارها صورت می‌گیرد.

فعال بودن ۳۰۰ سامانه راداری 

وی با قیاس قبل از انقلاب و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب تعداد رادارها به انگشت دست هم نمی‌رسید که همه از خارج از کشور خریداری شده بود ولی الآن در سطح کشور بیش از ۳۰۰ سامانه راداری تمام ساخت داخلی را داریم.

رادارهای با برد ۳ هزار کیلومتر

فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب ادامه داد: قبلا برد رادار بیش از ۲۵۰ کیلومتر نبود اما در حال حاضر برد رادار تمام ساخت داخل به بیش از ۳ هزار کیلومتر می‌رسد و به عبارت دیگر یعنی نبض هواپیمایی دشمن در سه هزار کیلومتری گرفته و رفتارشناسی می‌کنیم.

ساخت سامانه جنگالی مستقل توسط جوانان ایرانی

وی با اشاره بر اینکه قبل از انقلاب سامانه‌های موشکی به ۴۰ کیلومتر نمی‌رسید اما در حال حاضر سامانه باور ۷۴ با برد ۳۰۰ کیلومتر تست گرم و میدانی انجام داده است، افزود: سامانه جنگالی مستقل توسط جوانان کشور ساخته و تحویل داده می‌شود که این سامانه تنها سامانه‌ای است که باید در داخل تولید شود زیرا باند فرکانسی همیشه دست سازنده است.

عظیمی یادآور شد: سامانه شنود الکترونیکی و سایر نیازمندی در حوزه دفاعی با توجه به دستیابی کشور به دانش بومی و تکنولوژی به قطع وابستگی رسیده است. 

فرمانده پدافند هوایی شمال‌غرب متذکر شد: نهضت قطعه‌سازی و نیروی پدافند هوایی در عرصه سازندگی و جهاد خودکفایی، توانسته است در حوزه پدافندی و سامانه ها را خود را طراحی کرده و به بهره‌برداری عملیاتی برساند.

تولید انبوه نسل جدید توپ‌های ضد هوایی هوشمند

وی در تشریح عملکرد پدافند هوایی گفت: بازسازی تمام رادارهای قدیم، طراحی ساخت انواع رادارها مانند آرش کیوان مراقب و غیره، طراحی ساخت انواع شنود الکترونیکی به صورت کاملا بومی، تقویت امکانات جنگ الکترونیک، اجرای سامانه های موشکی، ارتقای جایگاه علمی رشته‌های دانشگاه پدافندی، تولید انبوه نسل جدید توپ‌های ضد هوایی هوشمند طراحی و تولید سامانه موشک شاهین، طراحی سامانه موشکی قادر، تولید انواع شبیه ساز در جنگ الکترونیک، کشف ریز پرنده‌ها، افزایش سایت پدافندی به سه هزار و ۹۰۰ نقطه، ، رادار مرصاد، رونمایی از سامانه راداری معین ۴۰، باور ۳۷۳ همگی بخشی از این عملکرد است.

عظیمی گفت: نیروی پدافند هوایی و منطقه پدافند هوایی با وجود ذاتی خود در حوزه مردم یاری نیز فعالیت‌هایی می‌کند که ایجاد بیمارستان صحرایی در مرز تمرچین جزوی از این موضوع است.

وی ادامه داد: در اجرای برنامه فرهنگی و بصیرت افزایی برای کارکنان و خانواده‌های آنها نیز اقدام به برگزاری دوره آموزش قرآن کرد که تعداد ۲۶ نفر از همکاران و خانواده در گرایش مختلف مسابقات قرآنی در سطح نیرو حائز رتبه‌های برتر شدند.

عظیمی اذعان داشت: تهدید جدید وجود ندارد اما برای پدافند هوایی صلح و جنگ معنا ندارد بلکه ۲۴ ساعته در حال رصد مرزها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی پدافند هوایی در بین سایر نیروهای هوایی در ارتباط با شرکت دانش بنیان رتبه بالایی دارد به طوریکه سامانه راداری افق سپهر دارای بیش از ۳ هزار کیلومتر، نتیجه همان تعامل نیروی پدافند هوایی با صنعت و دانشگاه و مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ نیز الحاق سامانه‌های موشکی جدید، سیستم‌های جنگالی جدید و سامانه پهپادی در سطح شمالغرب را خواهیم داشت. 
عظیمی متذکر شد: عبور و هدایت پروازی بین ۸۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰ که قبلا پروازها ۳۰۰ پرواز بود و الان به یک هزار و ۱۰۰  رسیده است حاکی خدمات‌دهی و امن بودن فضای جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در اثر رشادت‌های پدافندی‌ها در دوران دفاع مقدس فقط ۶۳ فروند هواپیما در این منطقه ساقط شد که ۱۱ شهید و ۵۴ جانباز منطقه شمالغرب تقدیم ملت شریف کرده است و در سطح  کشور نیز نیروی پدافند هوایی ۴۶۰ نفر شهید و بیش از ۷۴۰ جانباز تقدیم ملت شریف کرده است.

عظیمی بیان داشت: نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت کنترل عملیاتی راه نفوذ هوایی را بسته‌اند و با همدلی هر نوع جسارت به مرزهای ایران را با پاسخ کوبنده و فراموش‌نشدنی می‌دهند.

وی توضیح داد: آسمان منطقه شمالغرب ۱۰ نقطه تعریف شده است و هر هواپیمایی برای ورود خروج باید به این نقاط بیاید و خود را معرفی کند و اگر غیر از این باشد اجازه ورود و خروج به اینها داده نمی‌شود. 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.