4

شمارش معکوس برای ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و ۴ کاروانسرای آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 60584
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
شمارش معکوس برای ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و ۴ کاروانسرای آذربایجان‌شرقی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: جنگل‌های ارسباران (منطقه دیزمار) پرونده مشترک با جمهوری آذربایجان و 4 کاروانسرای استان به سمت جهانی پیش می‌روند و پایان شهریور در جلسه یونسکو بررسی می شود.

به گزارش  تبریزمن، احمد حمزه‌زاده،  امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید در استان جاذبه‌های جدید تفریحی در استان ایجاد کرد و قبول داریم که در این مورد در استان ضعیف بوده‌ایم اما یک سری موافقت‌ها شده تا در کنار جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و غیره جاذبه تفریحی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: تصویرسازی ذهنی در کل دنیا به یک اصل تبدیل شده است؛ اینکه از استان و کشورمان یک تصویر ذهنی بسازیم! یعنی اینکه فقط از نداشته‌هایمان بگوییم هیچ وقت نباید انتظار ایجاد تصویر ذهنی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: سال گذشته برای ۲۵ هزار دانش‌آموز تور آشناسازی با میراث فرهنگی برگزار شده و امسال نیز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برای دانشجویان غیربومی جدیدالورود هم تور آشناسازی برگزار می‌شود.

مالکیت خانه کلکته‌چی شهرداری تبریز است

حمزه‌زاده گفت: خانه کلکته‌چی به مالکیت خود شهرداری تبریز است، قانون حمایت از بافت‌های تاریخی از سال ۹۸ مصوب شده است و در آن به صراحت اعلام شده است تمام دستگاه‌های دولتی مکلف است تا آثار تاریخی در اختیارش را از محل منابع داخلی خود اعتبار گذاشته و مرمت کنند و  سال گذشته مرمت‌هایی برای این خانه شده است.

نقش رسانه‌ها در تخصیص اعتبار برای مرمت خانه باقرخان 

وی یادآور شد: رسانه‌ها در تخصیص اعتبار برای مرمت خانه باقرخان کمک شایانی کردند؛  ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، مرمت آثار تاریخی و تملک خانه باقرخان جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بود از این‌رو باقرخان به عنوان پروژه مستقیم برای تملک تامین اعتبار شد.

ثبت ملی ۱۶۳ مسجد آذربایجان‌شرقی

وی ابراز کرد: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۶۳ مسجد ثبت ملی وجود دارد و مسجد کبود هم یکی از این مسجدهاست و معتقدیم در تمام این مساجد می‌توان نماز خواند و هیچ مشکلی با بازدید وجود ندارد. مسجد کبود مفروش شده است و نماز در آن خوانده می‌شود.

گازرسانی در بازار تاریخی تبریز

حمزه‌زاده به موضوع گازرسانی بازار تاریخی تبریز گفت: در بازار تاریخی تبریز مغازه‌ای داریم که یک مترمربع است و اصلا استاندارد جهانی این اجازه را نمی‌دهد که گاز بدهیم! کارشناسان وزارتخانه با بررسی بازار در حال بازبینی هستند و در حال حاضر منتظر بسته پیشنهادی مشاورین هستیم که داخل این بسته هم برق، هم گاز و هم موتورخانه مرکزی است.

سفر ۳.۲ میلیون گردشگر به آذربایجان شرقی

حمزه‌زاده با بیان اینکه میانگین افزایش میانگین اشغال هتل‌ها ۹۵ درصد است، ادامه داد: ۳۶ هتل در حال ساخت که ۳۰ مورد آنها زیر سه ستاره است.

وی افزود: امسال ( در پنج ماهه امسال) سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر وارد استان شده و اقامت داشته‌اند.

تولید ۸۵ نوع صنایع دستی در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآور شد: ۸۵ مورد صنایع دستی در استان تولید می‌شود به طوریکه الآن در استان خاتم‌کاری‌هایی تولید می‌شود که هیچ چیزی از خاتم کاری‌های اصفهان کمتر ندارد. همچنین تولید نقره در استان آذربایجان‌شرقی نیز حرف اول در کشور می‌زند.

هدایای دولتی طبق قانون باید صنایع دستی باشد

وی یادآور شد: طبق دستور دولت هر هدایای دولتی باید از صنایع دستی کشور باشد؛ همچنین ایجاد بازارچه صنایع دستی و گردشگری باید برپا شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر تعداد پرونده‌های ثبت جهانی استان  گفت: در پایان شهریور نیز دو پرونده اعم از جنگل‌های ارسباران بخش دیزمار و کاروانسرای ایران که ۴ کاروانسرای ما هم داخل آن است به ثبت خواهند رسید.

حمزه‌زاده ادامه داد: سال گذشته  آثار ناملموس ثبت جهانی خوشنویسی که ۷۰ درصد پرونده آن برای استان آذربایجان‌شرقی بود، ثبت جهانی شد.

موانع ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان

وی در خصوص ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان، هم گفت: تا زمانی که نتواسته‌ایم از لحاظ بصری مخاطرات کندوان را حل کنیم نمی‌توان برای ثبت جهانی اقدام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید بر اینکه ساخت و ساز غیرمجاز در روستای کندوان صورت گرفته است و منجر به ایجاد مشکلاتی در ثبت جهانی شده است، گفت: در حال حاضر با شیوه دیگر وارد شده‌ایم یعنی در کنار یونسکو،  سازمان جهانی جهانگردی طرح انتخاب روستاهای گردشگری را مطرح کرده است که از این باب  ۱۸۰ روستا در استان انتخاب شد که با داوری نهایی ۸ روستا کاندیدا برای انتخاب روستاها مطرح شده است که  سر لیست این ۸ روستا نیز کندوان است که روستای جهانی گردشگری معرفی می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.