1

رتبه دوم آذربایجان‌شرقی در افزایش دما در کشور

  • کد خبر : 60636
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
رتبه دوم آذربایجان‌شرقی در افزایش دما در کشور
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: استان در سطح کشور جزء 10 استان کمتر باران دیده است و رتبه دوم کشور از نطر افزایش دما را دارد.

به گزارش تبریزمن، حبیب عبدلی صبح امروز در جلسه اضطراری مدیران و مسؤولان استان در خصوص سیل اهر، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان ۲۲۹.۸ میلی‌متر است که نسبت به سال زراعی سال گذشته  ۲۴۷.۴ سال قبل بود با کاهش روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه میزان کاهش بارندگی در استان ۲۷.۵ درصد است، افزود: در ارسباران ۲۳ میلی متر کاهش بارندگی و  در ورزقان ۲۸ درصد کاهش بارندگی ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: میزان دما در سطح استان نسبت به دوره آبی بلند مدت ۱.۴ افزایش دما دارد که این عدد به صورت میانگین در ارسباران بالاتر است به‌طوریکه در خداآفرین ۲.۵ درجه افزایش دما داریم و  در اهر نیز ۱.۴ درصد می‌باشد.

وی گفت: استان در سطح کشور جزء ۱۰ استان کمتر باران دیده است و رتبه دوم کشور از نطر افزایش دما را دارد.

عبدلی با اشاره بر اینکه کمبود آب و بارش یک موضوع بحرانی در کشور است و وضعیت بارش نسبت به دوره بلند مدت تجزیه تحلیل شده است، یادآور شد: نیمه دوم اسفند ماه سال بی‌نظیر در جهت کاهش بارندگی وجود داشت.

کاهش ۵۸.۶ درصدی بارش‌ها در دریاچه ارومیه

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح در دریاچه ارومیه کاهش بارندگی دلیل اصلی است، به‌طوریکه  ۵۸.۶ درصد نسبت به دوره آماری کاهش یافته است.

عبدلی توضیح داد: وضعیت بررسی شرایط موجود وجود پر ارتفاع حاره‌ای سیستم‌های جوی را به سمت شمال سوق می‌دهد که در اهر نیز همچین اتفاقی افتاده است به طوریکه در این مواقع به ایستگاه و منابع زمینی لازم است تا به امواج رها شده رطوبت تزریق کند که این کار را هم رطوبت دریای خزر انجام داده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.