6
سفیر هند در ایران:

تبریز در حوزه‌های علمی و ادبی پیشرو است

  • کد خبر : 61292
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
تبریز در حوزه‌های علمی و ادبی پیشرو است
سفیر هند در ایران گفت: تبریز علاوه بر حوزه های تاریخی، در حوزه‌های علمی و ادبی پیشرو است.

به گزارش تبریزمن، شهردار تبریز طی دیدارهای جداگانه با نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان و رودرا گاوراو سفیر هند در ایران گفت‌وگو کرد.

شهردار تبریز در دیدار با رودرا گاوراو، سفیر هند گفت: تبریز در حوزه سرمایه‌گذاری رتبه اول را در بین کلانشهرهای کشور دارد و یکی از قطب‌های اقتصادی ایران است.

یعقوب هوشیار اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری، تبریز جایگاه بالایی داشته و در حوزه‌های مختلف، جهان‌شهر شناخته می‌شود.

وی افزود: تبریز با ۲ میلیون نفر ظرفیت انسانی جایگاه مهمی در بین شهرهای ایران داشته و شهرداری این کلانشهر به عنوان یکی از نهادهای شهری جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبریز به لحاظ تاریخی، گردشگری و صنعتی ظرفیت بالایی دارد و به جهت واقع‌شدن در جاده ابریشم و موقعیت جغرافیایی آن با کشورهای دیگر، موضوع سرمایه‌گذاری در این منطقه دارای اهمیت ویژه‌ای است.

شهردار تبریز اضافه کرد: مجموعه‌های صنعتی قوی همچون صنایع غذایی، فولاد و معدن در تبریز فعال هستند و در حوزه‌های مس و طلا نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به جایگاه علمی تبریز نیز اعلام کرد: تبریز یکی از شهرهای دانشگاهی ایران است و ۱۰۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل در دانشگاه‌های این شهر هستند.

وی با اشاره به پاکی هوای تبریز از ابتدای سال جاری تا به امروز یادآور شد: تبریز در حوزه محیط زیست پاک‌ترین شهر ایران است و در کنار آن توجه ویژه به حوزه حمل و نقل و هوشمندسازی امور شهری دارد.

هوشیار با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز ۲۰۲۳ در دو بخش نیز گفت: یکی از ویژگی‌های مهم همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ها است که ۵۰ پروژه استارتاپ در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز ۲۰۲۳ معرفی می‌شود.

وی ضمن دعوت از علاقمندان سرمایه‌گذاری و تجار هندی برای همایش سرمایه‌گذاری بین المللی تبریز ۲۰۲۳، ابراز امیدواری کرد، توسعه اقتصادی خوبی بین دو کشور اتفاق بیافتد.

رودرا گاوراو، سفیر هند در ایران نیز در این دیدار اظهار کرد: مدیریت نوین شهری در تبریز اقدام خوشحال‌کننده و در عین حال چالشی برای شهرهای تاریخی و سنتی است.

وی افزود: مطالعات زیادی درباره تبریز داشتم و این شهر نه تنها در حوزه تاریخ، بلکه در حوزه‌های علمی و ادبی نیز پیشرو است.

وی با اشاره به ظرفیت علمی و دانشگاهی تبریز اعلام کرد: هند در سال جاری پرجمعیت‌ترین کشور جهان می‌شود و تحصیل جوانان هندی در کشورهای دیگر از نظر اقتصادی برای ما به صرفه است.

سفیر هند اضافه کرد: تلاش خود را برای معرفی بهترین شرکت‌های هندی جهت شرکت در همایش سرمایه‌گذاری تبریز ۲۰۲۳ انجام خواهیم داد و در کنار آن زمینه حضور دانشجویان هندی برای تحصیل در ایران را فراهم می‌کنیم.

وی تأکید کرد: استارت‌تاپ مقوله خوبی برای معرفی در همایش سرمایه‌گذاری است و هند به عنوان کشوری صنعتی می‌تواند در حوزه معدن و استارت‌تاپ‌ها با تبریز ارتباط داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاقمند به تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه‌های تبریز و هند هستیم و در کنار آن هند مسلمانان شیعه زیادی دارد که می‌تواند محلی برای توسعه صنعت توریسم بین ایران و هند باشد.

شهردار تبریز در دیدار با نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران نیز گفت: آرامگاه کمال خجندی، شاعر تاجیکستانی در تبریز، سمبل اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و تاجیکستان است.

یعقوب هوشیار که با حضور علی‌اشرف مجتهد شبستری، رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان برگزار شد، اظهار کرد: تبریز ظرفیت بالایی در حوزه‌های مختلف همچون صنعت خودرو، صنایع غذایی، علمی و دانشگاهی و گردشگری دارد که هر کدام از این حوزه‌ها می‌تواند محل تبادل تجربیات باشد.

وی افزود: آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، ظرفیت بالایی در توسعه صادرات کشور دارد.

وی با اشاره به جهش‌های چشمگیر مدیریت شهری تبریز در سال‌های اخیر، افزود: از ابتدای سال جاری تبریز پاک‌ترین هوای کشور در بین کلانشهرها را دارد و این نتیجه تلاش مدیریت شهری در حوزه محیط زیست است.

شهردار تبریز با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز ۲۰۲۳ طی ماه‌های آتی اعلام کرد: همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز ۲۰۲۳ در دو بخش علمی در دانشگاه تبریز و همایش اصلی سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود که هدف مدیریت شهری از این همایش تنها جذب سرمایه نبوده و اشتراک‌گذاری دانش عمومی در حوزه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات قوی است.

وی ضمن دعوت رسمی از سفیر و افراد علاقمند به حوزه سرمایه‌گذاری از کشور تاجیکستان، یادآور شد: بحث خواهرخواندگی تبریز و خجند و مفاد تفاهم‌نامه آن باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی همچنین از سفیر تاجیکستان در ایران دعوت کرد تا در همایش شمس و مولانا حضور یابد.

علی‌اشرف مجتهد شبستری، رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان نیز در این دیدار اظهار کرد: برگزاری شب‌های شعر تبریز و خجند می‌تواند در توسعه ارتباطات فرهنگی دو طرف مؤثر باشد.

وی از سفیر تاجیکستان در ایران دعوت کرد تا در بخش علمی همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز ۲۰۲۳ به عنوان سخنران حضور یابد.

در پایان این دیدار، حکم عضویت افتخاری یعقوب هوشیار در انجمن دوستی ایران و تاجیکستان توسط علی‌اشرف مجتهد شبستری رئیس این انجمن به شهردار تبریز اعطا شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=61292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.