12

تولید ۱۰۷ هزار میلیارد تومان محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 61515
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
تولید ۱۰۷ هزار میلیارد تومان محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: ارزش اقتصادی محصولات پای مزرعه بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بوده گردش مالی بخش کشاورزی در استان نیز بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش تبریزمن، اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی امروز در سومین جشنواره پسته ایلخچی با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، از تولید پسته در بیش از یک هزار هکتار از اراضی بخش ایلخچی شهرستان اسکو خبر داد و اظهار کرد:  استان آذربایجان شرقی یک میلیون و ۴۰۰ هکتار اراضی قابل کشت دارد که ۹۵۰ هزار هکتار آن سالانه زیر کشت می رود.

وی افزود: میزان تولید محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی بیش از پنج میلیون تن است که ارزش اقتصادی محصولات پای مزرعه بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است. گردش مالی بخش کشاورزی در استان نیز بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد ریال است.

کرامتی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی ۳۴۴ هزار بهره بردار مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: این بهره برداران در تولید محصولات کشاورزی کشور تاثیرگذار هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیمی که در سراسر کشور اتفاق افتاده است و خیلی از مناطق را نیز در کشور درگیر کرده است و همچنین مواجه شدن با کاهش بارندگی و شورشدن آب های سطحی و زیرزمینی و مشکلات مربوط به دریاچه و کاهش یافتن ورودی آب دریاچه ارومیه، ایجاب می‌کند که حتماً به منظور کاهش مصرف آب از کشتهای جایگزین استفاده کنیم.

کرامتی ادامه داد: کشت های مرسومی که در زمان پرآبی وجود داشت باید جای خود را به محصولات با نیاز آبی کمتر بدهند و این محصولات وارد چرخه تولید شود. یکی از محصولاتی که هم اقتصاد بخش ایلخچی را رونق می دهد و هم نیاز آبی پایینی دارد پسته است. کاشت این محصول با بررسی محققان مراکز تحقیقاتی در استان آغاز شده است. محققان مناطقی که دارای مزیت نسبی تولید بوده و از نظر اقلیم و آب و هوایی مناسب کشت پسته هستند را شناسایی کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: سطح کشت محصول پسته در آذربایجان شرقی ۲۵۰۰ هکتار است که بخش ایلخچی با سطح زیر کشت بیش از یک هزار هکتار، بیشترین میزان سطح زیر کشت را داراست.

کرامتی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با ارتقای علمی، تامین نهاده های مورد نیاز و انتقال دانش از طریق اساتید، توجه به صنایع تبدیلی و صادرات بتواند خدمات مطلوبی را در زمینه کشت پسته ارائه دهد.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تمرکز بر روی تولید یک محصول را اصول نمی داند و به همین دلیل الگوی کشت محصولات براساس نیاز کشور ابلاغ شده است. در اصلاح الگوی کشت علاوه بر توجه به موضوع کم آبی، نیازهای تغذیه ای جامعه در نظر گرفته شده است.

کاظم حافظ نیا امام جمعه شهر اسکو نیز ضمن تشکر از توجه ویژه فرماندار شهرستان اسکو به موضوعات و مشکلات بخش ایلخچی گفت: امیدوارم مسئولین استان و شهرستان توفیق یابند به مردم و کشاورزان شهرستان اسکو به ویژه منطقه ایلخچی در راستای توسعه کشاورزی کمک نمایند.

فرماندار شهرستان اسکو همچنین در این جشنواره با اشاره به اینکه در یک هزار هکتار از اراضی بخش ایلخچی باغات پسته احداث شده که ۷۰۰ هکتار آن بارور و ۳۰۰ هکتار آن غیربارور است، گفت: عدم اعطای کافی تسهیلات بانکی برای پسته کاران با توجه به معطلی چند ساله آنها تا باردهی درختان، مشکل آفات خاص پسته، قیمت بالا و کیفیت پایین سم و کود، بحث توجه به امنیت باغات و مجوزهای احداث خانه باغ از جمله مشکلات این حوزه است.

حسین فیروزی ادامه داد: کاشت این محصول با توجه به ارزش افزوده و قیمت آن رو به توسعه بوده و رغبت برای تولید بیشتر است. با عنایت به اینکه آذربایجان مهد تجارت خشکبار است، از مسئولین امر در بحث فرآوری، بازاریابی و فروش محصول انتظار کمک داریم.

وی با اشاره به اجرای مطلوب تغییر الگوی کشت از محصولاتی با نیاز آبی بالا به محصولاتی با نیاز کم از جایگزینی کلزا و پسته بجای پیاز در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در ایلخچی خبر داد و گفت: اجرای موفقیت آمیز این طرح و تداوم تغییر الگوی کشت نیاز به حمایت از کشاورزان این منطقه دارد.

فرماندار شهرستان اسکو بر بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با اجرای طرح‌های نوین آبیاری تاکید نمود.

در این مراسم از فراخوان مقاله همایش ملی کشاورزی پایدار با محصولات سازگار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه رونمایی و از باغداران نمونه بخش نیز تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=61515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.