3

رونق اقتصاد مناطق بیابانی آذربایجان شرقی با پرورش شتر

  • کد خبر : 61518
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
رونق اقتصاد مناطق بیابانی آذربایجان شرقی با پرورش شتر
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از رونق پرورش شتر در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش تبریزمن، عزیز نوروزی امروز در حاشیه بازدید از مناطق پرورش شتر در روستای «خورخور» شهرستان اسکو با بیان اینکه اسکو قطب پرورش شتر در استان آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱جمعیت دامی شتر، یک هزار و ۷۹۱ نفر بوده که آقای نقی ناصری پرورش دهنده ۱۰۲ نفر شتر که دو نفر نر (لوک)  و۶۰ نفر ماده (اروانا) و۴۰ نفر بچه شتر(دایلاق) یک تا دو ساله که همگی تک کوهانه بوده و دو نفر دوکوهانه است. ابوالفتح خلیل زاده نیز پرورش دهنده ۵۵ نفر شتر که یک نفر نر(لوک) و ۲۵ نفر ماده (اروانا) و ۱۹ نفر بچه شتر (دایلاق) یک تا دو ساله که همگی تک کوهانه می باشند است که هر دو در روستای خورخور شهرستان اسکو واقع هستند.

وی با بیان اینکه کشور ما ایران دارای ۹۰ میلیون هکتار زمین مرتعی است که از نظر پوشش گیاهی ۱۰.۳ درصد آن دارای وضعیت خوب، ۴۱.۴ درصد آن دارای وضعیت متوسط، ۴۸.۲ درصد آن دارای وضعیت ضعیف است، ادامه داد: در مراتع فقیر بیشتر گیاهان شورپسند و خاردار مانند خارشتر، علف شور، تاغ می‌روید؛ که به علت خشبی بودن و خاردار بودن بیشتر مورد تعلیف شتر قرار می‌گیرد؛ و از طرفی با توجه به وجود خشکسالی‌های ممتد و متناوب در این مناطق، فقط شتر قابلیت زیست و تولید را داشته؛ و سایر دام‌ها قادر به ادامه حیات دراکثر این مناطق با این شرایط نمی‌باشند.

وی بیان کرد: طی سال های اخیر با خشکسالی های پیاپی، کاهش بارش باران و از بین رفتن مراتع بیش از گذشته نیاز به پرورش شتر داریم.

نوروزی با اشاره به مزایای پرورش شتر در مقایسه با سایر حیوانات ادامه داد: شتر نیاز اندکی به آب و مواد غذایی داشته و نسبت به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا مقاوم است. ضمن اینکه این حیوان در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی رشد می کند. قابلیت سازگاری، زیست و تولید در شرایط سخت مناطق خشک، نیمه خشک و تحمل گرما، خشکی و کم آبی و کمبود علوفه و قابلیت نسبی در مقابل امراض و عوامل بیماری زا و نیز تغذیه از انواع خاص گیاهان مرتعی (خشبی و خاردار و تیغ دار) و گیاهان هالوفیت مانند خارشتر که با توجه به شورپسندی این گیاهان جزو برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است، که سایر دام ها قادر به استفاده از آن نیستند.

وی با بیان اینکه در صورتی که بتوانیم صنعت پرورش شتر را توسعه دهیم بخش مهمی از اقتصاد مناطق بیابانی را رونق می بخشیم، گفت: گوشت و شیر شتر ضمن اینکه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد سودآوری مناسبی نیز برای فعالان این صنعت به همراه دارد که ضرورت دارد با انجام حمایت های ویژه سرمایه گذاران را تشویق به مشارکت در این بخش کنیم که با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، ورود بخش خصوصی در این عرصه منافع زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: با تغییر سیمای زراعی استان، حیوانات چرا کننده منطقه نیز باید تغییر یابند. پوشش گیاهی متفاوتی که بر اثر خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه و یا سایر نواحی ایجاد شده برای تغذیه شترها مناسب است. در مراتع فقیر بیشتر گیاهان شورپسند و خاردار مانند خارشتر، علف شور، تاغ و … می‌روید؛ که به علت خشبی بودن و خاردار بودن بیشتر مورد تعلیف شتر قرار می‌گیرد؛ و از طرفی با توجه به وجود خشکسالی‌های ممتد و متناوب در این مناطق، فقط شتر قابلیت زیست و تولید را داشته؛ و سایر دام‌ها قادر به ادامه حیات در اکثر این مناطق با این شرایط نمی‌باشند. شترها از علوفه رویش یافته در مراتع که به عنوان علف هرز مهاجم و نامطلوب برای حیوانات محسوب می شود به صورت هرس تغذیه می کنند و ریشه گیاهان از خاک جدا نمی شود.

نوروزی ادامه داد: شترهای دوکوهانه به خصوص نوع نر آن از نظر جثه و وزن به شتر تک کوهانه برتری دارند که می توان با دورگ گیری شترهای دو کوهانه و تک کوهانه شترهای سطح بالا از لحاظ وزنی و راندمان عملکرد پرورش داد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=61518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.