7
رئیسی در پیامی به مناسبت روز گرامیداشت حافظ شیرازی:

لسان‌الغیب، دُرّ یگانه فرهنگ ایران‌ زمین است

  • کد خبر : 61780
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
لسان‌الغیب، دُرّ یگانه فرهنگ ایران‌ زمین است
رئیس‌جمهور گفت: لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین و افتخار همه کسانی است که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند.

به گزارش تبریزمن، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پیامی به مناسبت سالروز گرامیداشت حافظ، با بیان اینکه فرهنگ و ادب ایران‌زمین همواره مشحون از درخشش اندیشه‌های بلند انسانی بوده و یکی از قله‌های این تاریخ پرافتخار، بدون تردید «شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی» است، اظهار داشت: لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین و افتخار همه کسانی است که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند.

بر اساس این گزارش، متن پیام رئیس جمهور به مناسبت روز گرامیداشت لسان‌الغیب، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیستم مهرماه، سالروز بزرگداشت حافظ؛ عارف بزرگ، شاعر بلندآوازه ایرانی و اندیشمند نامدار شعر و ادب فارسی است. فرهنگ و ادب ایران‌زمین همواره مشحون از درخشش اندیشه‌های بلند انسانی بوده و یکی از قله‌های این تاریخ پرافتخار، بدون تردید شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است.

لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین و افتخار همه کسانی است که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند. اشعار او که جملگی برگرفته از مضامین والای انسانی و آموزه‌های اصیل اسلامی است، از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و تمدنی ایران عزیز به شمار می‌آید و اهل فرهنگ و فضل و ادب، در جای جای عالم، به این شاعر گرانقدر به دیده احترام می‌نگرند.

ارتباط عمیق حافظ با قرآن و استفاده از زبان قرآن در سروده‌ها و غزلیات، از او چهره متمایزی ساخته است. او شاعر همه اعصار و قرن‌هاست؛ از آنجا که درون‌مایه شعر او عمیقاً با ارزش‌های فطری انسانی گره خورده است، شأن و جایگاهی فرازمانی دارد و می‌تواند در همه اعصار و قرون، به ویژه عصر حاضر، آموزنده و در بر گیرنده پیام و معنا باشد. غزلیات حافظ، سرشار از مضامینی چون صلح و دوستی، اخلاق و انسانیت، عشق و محبت و نهایتاً بندگی خالصانه و خضوع و خشوع در برابر پروردگار است و همین ویژگی‌ها موجب شده دامنه نفوذ آثار این شاعر بزرگ از فرهنگ و زبان فارسی فراتر رفته و در گستره جهانی، جویندگان فضائل و مشتاقان شعر و ادب، از انوار و جاذبه‌های مضامین عرفانی و اخلاقی ادبیات والای او بهره‌ها ببرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چه زیبا در ثنای این شاعر بزرگوار فرموده‌اند که «حافظ درخشان‌ترین ستاره فرهنگ فارسی است. تا امروز هیچ شاعری به قدر حافظ در اعماق و زوایای ذهن و دل ملت ما نفوذ نکرده است.

امیدوارم با تعمق بیشتر استادان، اندیشمندان و پژوهندگان فرهیخته ادب فارسی در دریای اندیشه‌های مکشوف و نامکشوف این شاعر بزرگ از گنجینه زایا، توشه‌های بیشتری برگیریم و در زندگی اجتماعی خود از سلوک انسانی و زبان بلیغ و بدیع این روایت‌گر عشق و وارستگی بهره بیشتری ببریم.

این‌جانب با تبریک این روز به مردم فرهنگ‌دوست ایران و همه علاقه‌مندان شعر و ادب فارسی، توفیقات روزافزون صاحبان فکر و اندیشه کشور را در معرفی و شناساندن هر چه بیشتر شخصیت‌های فرهنگی کشور مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=61780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.