5
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

سود ۱۷ هزارمیلیارد ریال طرح جهش تولید در دیمزارها در جیب کشاورزان

  • کد خبر : 62205
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۵
سود ۱۷ هزارمیلیارد ریال طرح جهش تولید در دیمزارها در جیب کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: در طرح جهش تولید دیمزارها ۱۷ هزار میلیارد ریال کشاورزان آذربایجان‌شرقی سود کردند.

به گزارش تبریزمن، اکبر فتحی در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارها اظهار کرد: امسال این طرح برای محصولات گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ، کاملینا، کلزا و آفتابگردان اجرا می‌شود.

وی افزود: حفظ بقایای گیاهی (۳۰ درصدی)، کشت عمود بر جهت شیب، سطح کشت مستقیم بدون شخم و سطح تبدیل آیش زرد به سبز از الزامات عملیات بهزراعی این طرح است.

فتحی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفت که با هزینه ۷۴ میلیارد تومانی این طرح، ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سود این طرح نصیب کشاورزان استان شد که این عایدی در گردش مالی استان، بهبود وضعیت معیشت کشاورزان همچنین افزایش خرید تضمینی گندم نقش مهمی دارد.

فتحی با اشاره به اینکه کشاورزی تحت تأثیر شرایط جوی است افزود: باید در مناطقی که احتمال بلایا و خسارت وارد شدن به محصول وجود دارد و در سال‌های گذشته به صورت مکرر اتفاق افتاده است بررسی‌های لازم صورت گیرد و تصمیمات مناسب اتخاذ شود تا تولید تحت تأثیر حوادث قهری کاهش نیابد.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از کشاورزی مبتنی بر دانش یک امر ضروری است ادامه داد: رفته رفته کشاورزان آذربایجان شرقی به این اصل پی برده‌اند که باید از کشاورزی سنتی به کشاورزی مبتنی بر دانش روی بیاورند. امروزه کشاورزان استان با استفاده از راهنمایی‌ها و توصیه‌های کارشناسان توانسته‌اند محصولات با کیفیت را به صورت تضمینی تولید کنند.

فتحی تصریح کرد: بخش کشاورزی از نبود آمار دقیق رنج می‌برد و مقام معظم رهبری نیز بر لزوم در دسترس بودن آمار درست تاکید کردند. آمار در بخش زراعت زمانی دقیق خواهد بود که مکان محور باشد، برای تحقق این امر نیز باید کارشناسان متعهدانه به صورت میدانی در کنار کشاورزان قرار بگیرند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم، یادآور شد: کارشناسان بخش دولتی نیز باید در پایش، ارزیابی و نظارت به صورت جدی عمل کنند.

فتحی با قدردانی از زحمات بانک ملی به دلیل همکاری تنگاتنگ با بخش کشاورزی به ویژه همکاری در طرح جهش تولید در دیمزارها در استان گفت: نقش ادوات مکانیزاسیون در بهره‌وری و افزایش عملکرد محصول زیاد است و نیاز است تا با ارائه تسهیلات بیشتر به کشاورزان برای دریافت ادوات مکانیزاسیون از آنها که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند، پشتیبانی و حمایت شود. کشاورزان ضمن اینکه در سفره مردم نقش مهمی دارند، برای افراد زیادی نیز اشتغال‌زایی می‌کنند و در ارزآوری محصولات غیرنفتی نقش ویژه ایفا می‌کنند، بنابراین باید نگرش ما نسبت به کشاورزی حمایتی باشد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه متذکر شد: این ستاد با هدف محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کند و در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، مسکن و سلامت از طریق بنیاد برکت، بنیاد تعاون، بنیاد احسان نقش ایفا می‌کند.

مصباح ربانی با بیان اینکه در طرح جهش تولید در دیمزارها این ستاد سه سال است که در راستای حمایت از دیم کاران فعالیت می‌کند، بیان داشت: امسال با همت و خرد جمعی موفق شدیم تا در سطح کشور رتبه برتر را کسب کنیم و امیدواریم با هم افزایی که صورت گرفته است بتوانیم در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله حبوبات و ادوات کشاورزی نیز حمایت‌های لازم را بیش از پیش انجام دهیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.