8

تولیدکنندگان چرا رغبتی برای صادرات ندارند؟

  • کد خبر : 62343
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
تولیدکنندگان چرا رغبتی برای صادرات ندارند؟
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز، گفت: مشکل رفع تعهدات ارزی یک موضوع فراگیر و در سطح ملی است، در استان آذربایجان‌شرقی نیز بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی با این موضوع درگیر هستند.

به گزارش تبریزمن، سیدیوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز در نود و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مشکل رفع تعهدات ارزی یک موضوع فراگیر و در سطح ملی است، در استان آذربایجان‌شرقی نیز بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی با این موضوع درگیر هستند.

حسینی ادامه داد: مسأله تعهدات ارزی باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای صادرکنندگان شده همچنین انگیزه برای صادرات را گرفته است، به‌طوریکه بخش اعظمی از صادرکنندگان از صادرات کناره‌گیری کرده‌اند. همچنین تحمیل هزینه‌های اضافی امکان رقابت را از ما گرفته است.

افزایش تراز تجاری استان آذربایجان‌شرقی

محمدجعفر عظمایی؛ مدیرکل صمت آذربایجان‌شرقی بیان داشت: بر اساس تبصره ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام صادرکنندگان پس از انجام صادرات باید برابر با میزان ارز اظهاری شده ارز به کشور وارد کنند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان متذکر شد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها آماده رفع تعهد ارزی هستند، اما ساز و کار اجرایی برای تعهد ارزی صادرات بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ تعریف نشده است، البته این امر در دستور کار وزیران قرار دارد و در صورت تحقق، ۵۰ درصد مشکل صادرکنندگان و کارت‌های تعلیقی حل می‌شود.

عظمایی ادامه داد: برخی از شرکت‌ها به‌دلیل رفع مشکل تعهد ارزی، صادرات ریالی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور در ۶ ماهه نخست سال‌جاری منفی بوده است، افزود: خوشبختانه تراز تجاری استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه افزایش جزئی نیز داشته است و این امر به همت بخش خصوصی فعال استان میسر شده است.

کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به جلسه اخیر معاونان اقتصادی در کشور یادآور شد: در این جلسه دو موضوع مطرح شد؛ صادرات ریالی که مورد موافقت و تایید هیئت وزیران نیز بود و دومی بحث تعهد ارزی که مقرر شد به صورت هدفمندتر بررسی شود.

حاشیه‌ سود صادرکننده بسیار پایین است

رضا جعفری، دبیر هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز ضمن قدردانی از رویکرد جدید دولت در خصوص این موضوع تصریح کرد: اگر این مسأله با جدیت پیگیری و محقق شود، بسیاری از مشکلات فعلی کشور در حوزه اقتصادی حل خواهد شد.

 رضا جعفری، دبیر هیأت‌ رئیسه اتاق بازرگانی تبریز ضمن قدردانی از رویکرد جدید دولت در خصوص این موضوع گفت: اگر این مسأله با جدیت پیگیری و محقق شود، بسیاری از مشکلات فعلی کشور در حوزه اقتصادی حل خواهد شد.

وی با اشاره به تفاوت ۲۰ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ بانکی خاطرنشان کرد: حاشیه سود صادرات برای صادرکننده زیر ۱۰ درصد است و همین امر جلوی توسعه صادرات را می‌گیرد.

جعفری، تعیین یک نرخ واحد برای ارز را پیشنهاد کوتاه مدت برای بهبود شرایط اقتصادی برای تجار دانست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.