4

سرانه مطالعه در ایران طبق آخرین پیمایش

  • کد خبر : 62848
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
سرانه مطالعه در ایران طبق آخرین پیمایش
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرانه مطالعه کشور به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بالاست و جزو کشورهایی هستیم که مردم کتابخوان دارد، به سرانه مطالعه کشور طبق آخرین پیمایش انجام‌گرفته اشاره کرد.

به گزارش تبریزمن، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار کرد: دوره نخست نمایشگاه‌های استانی با آذربایجان شرقی آغاز شد و تبریز میزبان اولین دوره از این نمایشگاه‌ها پس از وقفه چهار ساله است.

وی افزود: اتفاقات مهمی در طی این چهار سال رخ داده و تغییرات بسیاری در حوزه فرهنگ و شیوه برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد شده و ما تلاش کردیم از این تغییرات برای برگزاری مطلوب نمایشگاه در آذربایجان شرقی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه «امسال شاهد حضور گسترده مردم در این نمایشگاه‌ هستیم»، افزود: نمایشگاه‌های کتاب مختلفی را در دنیا دیده‌ام، نمایشگاه کتاب تبریز به طور صمیمی و با محیط گرم و بانشاط برگزار می‌شود و با استقبال خوب مردم همراه است.

احمدوند در رابطه با برگزاری این سری از نمایشگاه به شکل هایپر کتاب، گفت: دلایل مختلفی وجود داشت تا این شیوه را انتخاب کنیم و مهمترین دلیل آن این بود که با افزایش هزینه‌ها، ناشران کشور برای حضور در استانی دیگر باید هزینه‌های بالایی متحمل شوند و برای بسیاری از آنها پرداخت این هزینه در مقابل فروش و سود بدست آمده اقتصادی نبوده و مانع بزرگی است.

وی ادامه داد: شایسته مردم ایران در هیچ استانی نیست که به آثار فاخر دسترسی نداشته باشند، اما این شیوه باعث می‌شود تا ناشران بدون پرداخت هزینه‌های جانبی در نمایشگاه حضور یابند و مردم نیز به آخرین آثار ناشران دسترسی پیدا کنند.

وی اضافه کرد: بهترین راهکار در شرایط فعلی همین شیوه است که در این نمایشگاه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و نقاط قوت آن را در نمایشگاه‌های بعدی افزایش می‌دهیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه ارائه شده است دارد، گفت: آثار بیش از ۵۰۰ ناشر در این نمایشگاه موجود بوده و حضور ناشران در نمایشگاه‌های استانی دو برابر شده است.

سرانه مطالعه در ایران چقدر است؟

وی اضافه کرد: سرانه مطالعه کشور به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بالاست و جزو کشورهایی هستیم که مردم کتابخوان دارد، اما در مقایسه با مردم دیگر کشورها، کتاب را در زندگی تمامی مردم کشور می‌بینیم که نمونه آن این نمایشگاه‌هاست.

وی یادآور شد: سرانه مطالعه در کشور ما طبق آخرین پیمایش حدود ۳۸ دقیقه در روز به جز کتب آموزشی، ادعیه و قرآن است و در این آمار جمعیت فعال کشور در نظر گرفته شده و عدد خوبی است اما باز هم باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج کرد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام بخشهای نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بازدید کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.