5

رئیس سازمان توسعه تجارت: ارز باید تک نرخی شود

  • کد خبر : 62994
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
رئیس سازمان توسعه تجارت: ارز باید تک نرخی شود
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: حذف تفاوت در نرخ ارز حال تجارت کشور را خوب می‌کند، چالش اصلی در حوزه تجارت امروز کشور تفاوت نرخ ارز است.

به گزارش تبریزمن، مهدی ضیغمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران،درباره حال و اوضاع تجارت کشور اظهار کرد: وضع تجارت کشور رو به بهبود است، هر چند امسال به لحاظ کالاهای صادراتی مقداری کاهش ارزش داشتیم بطوری که با وجود رشد ۳۰ درصدی وزنی، یک درصد کاهش ارزش در هفت ماهه گذشته را شاهد بودیم که هر چند در ماه آبان این رقم جبران شد.

وی افزود: تلاش داریم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سایر ماشین آلات و مواد اولیه را برای دستیابی به صادرات کالاهای با ارزش افزوده وارد کشور کنیم که این برنامه‌ریزی در حال تکمیل و طی روند می باشد.

ضیغمی چالش و علت مشکلات حوزه تجارت را تفاوت نرخ ارز دانست و گفت: علت اصلی مشکلات تفاوت نرخ ارز است که اگر این تفاوت نباشد عدد صادراتی نیز خیلی بیشتر از این ارقامی هست که اظهار می شود.

معاون وزیر صمت گره‌گشایی این مشکل را در برنامه مشترک بانک مرکزی و سازمان مطبوعش عنوان و اضافه کرد: راهکارهای متفاوتی برای این معضل قرار داده شده بطوری که در برنامه مشترک سازمان توسعه تجارت با همکاری بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان مجوز فروش ارز حاصل از محل صادراتشان به عنوان ارز توافقی داده شد، بر روی مدلی به نام امتیاز صادراتی برای شرکتهای دانش پایه و خلاق مثل تراکتورسازی که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کنند در حال برنامه ریزی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین تلاش داریم از مسیر مشوق‌های صادراتی به شرکت‌هایی که ارزش افزوده خلق می کنند کمک کنیم تا در مسیرهای صادرات آزادی عمل بیشتری داشته باشند تا با این روش‌های بشود گره گشایی‌های برای این چالش‌ها انجام داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در عین حال خاطرنشان کرد: مسئله و گره اصلی را باید در لایه بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر حوزه مالی و بانکی جستجو کرد هرچند آنها هم استدلال و معذوریت‌های دارند اما تلاش دارند به واقع مسئله را ریشه‌ای حل کنند که امیدواریم با جمع عقلایی که در این مجموعه‌ها وجود دارد با حل این معضل سال آینده مسئله‌ای به این مدل برای تجارت کشور تجربه نکنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.