8
مدیرکل دامپزشکی اردبیل:

۶ بیمار مبتلا به «تب کریمه کنگو» در اردبیل شناسایی شده است

  • کد خبر : 58132
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۱۱
۶ بیمار مبتلا به «تب کریمه کنگو» در اردبیل شناسایی شده است
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۶ بیمار مبتلا به بیماری «تب کریمه کنگو» در استان اردبیل شناسایی شده که علایم این بیماری در آنها مثبت و قطعی است.

به گزارش تبریزمن، مهدی فیضی در گفت‌و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: «تب کریمه کنگو» از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که با گرم شدن هوا و از طریق ترشحات حیوانات به انسان منتقل شده و سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام، «تب کریمه کنگو» که علائم خاصی دارد، از بیماری‌های حادی است که انسان را به شدت تهدید می‌کند که مهمترین راه انتقال این ویروس از طریق گزش کنه است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: افرادی که بیشتر با حیوانات به ویژه دام و طیور در ارتباط بوده و ترشحات و یا با خون آنها مرتبط هستند باید مراقبت بیشتری را در انتقال ویروس داشته باشند تا زمینه آلودگی دیگر را فراهم نکنند.

فیضی افزود: مصرف گوشت حیوان آلوده به این بیماری نیز یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس «تب کریمه کنگو» است که می‌تواند جان انسان‌ها را به مخاطره بیندازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: علائم نهفتگی این بیماری ۹ روز است که در آن فرد با تب، سردرد، استفراغ و خونریزی از راه‌ها و مسیرهای مختلف روبه‌رو است که در صورت مشاهده چنین علائمی، فرد مبتلا باید در اولین فرصت به بیمارستان مراجعه کند.

فیضی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ مورد مشکوک به این بیماری در استان شناسایی و بستر شده که علائم ۶ نفر از آنها مثبت و قطعی اعلام شده است.

وی بیان کرد: هموطنان در ذبح دام نیز باید از کلاه، روپوش، دستکش، ماسک و سایر اقلام بهداشتی استفاده کرده و به هیچ وجه در معرض آلودگی‌های ناشی از کشتار دام قرار نگیرند.

فیضی به سمپاشی مراکز نگهداری دام نیز اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌جاری ۴۰۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام برای جلوگیری از شیوع این بیماری سمپاشی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ۵۰۰ هزار رأس دام نیز در سال‌جاری علیه این بیماری واکسینه شده تا امکان انتخاب بیماری فراهم نیاید.

فیضی به هموطنان توصیه کرد تا با آرامش خاطر از مراکز عرضه گوشت و با مهر دامپزشکی نسبت به تهیه گوشت و فرآورده‌های خام دامی اقدام کرده و از کشتار هرگونه دام خارج از شبکه دامپزشکی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: گوشتی که ممهور به مهر دامپزشکی است، قطعاً در مسیر مصرف هیچ ایراد و اشکالی ندارد و هموطنان باید مراقب مصرف گوشت خود باشند تا به هیچ وجه از مراکز غیرمجاز و بین راهی اقلام گوشتی خود را تهیه نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: علائم این بیماری در حیوانات مشاهده نمی‌شود ولی می‌تواند هر فرد را که موارد موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کند، گرفتار کرده و مبتلا به این بیماری خطرناک کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=58132

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.