7

آخرین وضعیت سدها و نیروگاه‌های مشترک ایران و آذربایجان

  • کد خبر : 58396
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۲۷
آخرین وضعیت سدها و نیروگاه‌های مشترک ایران و آذربایجان
کمیسیون فنی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره برداری از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیز قلعه سی برگزار شد.

به گزارش تبریزمن، کمیسیون فنی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با حضور «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیرو و «النور سلطان او» معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در تاریخ‌ ۲۰ و ۲۱ تیرماه در محل کارگاه سد قیز قلعه سی برگزار شد.

طرفین در این کمیسیون فنی مشترک در خصوص ادامه ساخت و بهره برداری از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین، قیز قلعه‌سی، نیروگاه اردوباد و مارازاد بحث و بررسی کردند.

 روئسای ایرانی و آذربایجانی کمیسیون فنی مشترک پیرامون موضوعات تعیین شده بحث، بررسی و تصمیمات لازم در خصوص تسریع در عملیات اجرایی برای بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی را اتخاذ کردند.

بهره برداری از پروژه ۲۰ ساله سد قیزقلعه سی تا آخر شهریور با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان آغاز می شود.

براساس این گزارش، سد تنظیمی و انحرافی قیزقلعه سی در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع  شده، طول تاج  آن ۸۴۳ متر، ارتفاع  از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون  مترمکعب است.

تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، آبرسانی تحت فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار از جمله اهداف احداث سد قیزقلعه سی است.

همچنین قرار است سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد  تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشورمان کمک کند.

بهره برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این ۲ استان خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=58396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.