6

میزان مصرف آب و ارزش افزوده کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 62958
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
میزان مصرف آب و ارزش افزوده کشاورزی در آذربایجان‌شرقی
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: براساس آخرین نتایج مرکز آمار ایران، ارزش افزوده بخش فعالیت‌های کشاورزی در استان حدود ۳.۴۶ درصد از کل ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد که از نظر این شاخص استان در جایگاه ۱۱ کشوری قرار گرفته است.

به گزارش تبریزمن، حیدر فتح‌زاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این بخش، یکی از اهداف محوری در برنامه‌های توسعه اقتصادی، افزایش کمّی و کیفی تولیدات کشاورزی است که با استفاده مطلوب و اصولی از منابع و امکانات و به‌کارگیری شیوه‌های نوین تولید محصولات امکان‌پذیر می‌شود و برای نیل به این هدف، دسترسی به آمار دقیق و به‌هنگام ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

فتح‌زاده تصریح کرد: براساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، استان آذربایجان‌شرقی دارای مساحت خاکی ۴۵.۵ هزار کیلومتر مربع می‌باشد که حدود ۲.۷۹ درصد از مساحت کشور را با رتبه ۱۱ کشوری داراست.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، یادآور شد: عمده فعالیت‌های کشاورزی در نقاط روستایی صورت می‌پذیرد و این استان با ۳ هزار و ۶۳ پارچه آبادی و سهم ۳.۱۰ درصدی از تعداد آبادی‌های کشور در رتبه ۱۳ کشوری قرار دارد.

وی ابراز داشت: همچنین استان با یک میلیون و ۶۳ هزار نفر جمعیت برآورد شده روستایی و ۵.۳۰ درصد از سهم جمعیت برآورد شده کشور در رتبه ۷ کشوری قرار دارد.

فتح‌زاده ادامه داد: براساس آخرین نتایج مرکز آمار ایران، ارزش افزوده بخش فعالیت‌های کشاورزی در استان حدود ۳.۴۶ درصد از کل ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد که از نظر این شاخص استان در جایگاه ۱۱ کشوری قرار گرفته است.

 سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، متذکر شد: در سال ۱۴۰۱ استان با تعداد ۱۹۰ هزار نفر و دارا بودن سهم ۵.۴۱ درصدی شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در بخش کشاورزی کشور در جایگاه ۶ کشوری قرار گرفته است.

رتبه سوم در میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور

وی توضیح داد:  استان آذربایجان‌شرقی با ۹۵.۸ هزار هکتار و دارا بودن ۵.۱۱ درصد مساحت باغ‌ها و قلمستان‌های کشور در رتبه ۵ کشوری قرار دارد. همچنین استان با ۱۲۴۲.۸ هزار تن و سهم ۱۰.۴۲ درصدی از مقدار تولید محصولات باغی کشور بعد از استان‌های مازندران و آذربایجان‌غربی در رتبه ۳ کشور قرار دارد.

این مسؤول اذعان داشت: براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده از مساحت و ارزش تولیدات گلخانه‌های استان مشاهده می‌شود، استان از نظر مساحت و مقدار تولیدات به ترتیب با ۲.۴۲ و ۴.۸۹ درصد کشور در جایگاه ۱۰ و ۵ کشوری قرار گرفته است که مقایسه مساحت و مقدار تولیدات نشان دهنده بهره‌وری مناسب این فعالیت در مقایسه با سایر نقاط کشور می‌باشد.

مصرف ۲.۱ درصد آب کشاورزی کشور در آذربایجان‌شرقی 

وی خاطرنشان کرد: آب مهم‌ترین نیاز بخش کشاورزی است و برآورد سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد میزان آب مصرف شده در بخش کشاورزی استان حدود ۲.۱ درصد از کل آب مصرف شده کشاورزی در کشور بوده است که از این حیث استان در مقام ۱۵ کشوری قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=62958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.